• 5 tips voor ontspannen nek en schouders

    Datum: 2011.05.25 | Categori├źn: Voor werknemers | Tags:

    1) Goede ademhaling
    Het begint eigenlijk allemaal bij een goede ademhaling. Via de ademhaling komt er zuurstof in ons lichaam. Dit is de belangrijke voedingstoffen voor het lijf. Een goede buikademhaling is daarom essentieel. Indien u alleen gebruik maakt van de borstademhaling kunt u de borst en schouderspieren op den duur overbelasten. Dit komt doordat deze spieren daar niet voor zijn bedoeld. De borstademhaling is er onder andere voor momenten van stress. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de fight- flight reactie. Dan heeft uw lichaam in hele korte tijd heel veel zuurstof nodig om te vechten of te vluchten en verplaatst uw ademhaling zich van buik naar borst.

    2) Eenvoudige ontspanningsoefeningen
    Een bewuste diepe buikademhaling is een hele goede ontspanningsoefening. Deze kunt u altijd en overal toepassen zonder dat iemand dit door heeft. Stretchen kan ook heel ontspannend werken. Voorbeelden van diverse stretchoefeningen vind u op de website.

    3) Ondersteuning van de onderarmen tijdens het werk
    De meest gemaakte fout is toch wel de zwevende ellebogen tijdens computerwerkzaamheden. Ik zou tips geven voor ontspannen nek en schouders en dan begin ik over de ellebogen, wat in eerste instantie misschien een rare keuze lijkt. Hier is echter een goede verklaring voor.

    Het niet ondersteunen van de onderarmen tijdens het werk blijkt een verhoogde spanning op te leveren aan spieren in nek en schouders. Dit kan gemeten worden met een spierspanningsmeter. Het verschil is niet echt voelbaar omdat het in beide gevallen om een lage aanspanning gaat. Maar omdat men vaak gedurende lange periodes achter de computer zit is het op lange termijn wel degelijk van belang.

    Men kan kiezen om de armen op de armlegger te rusten of op het bureaublad. Soms blijkt in de praktijk dat het niet mogelijk is of onpraktisch om de armleggers van de bureaustoel te gebruiken. Dan adviseer ik om de armleggers zo laag in te stellen dat deze onder het bureau geschoven kunnen worden. Schuif de bureaustoel vervolgens goed aan zodat de onderarmen op het bureaublad kunnen rusten.

    Let op bij het instellen van bureaublad of armleggers dat de armen ontspannen kunnen rusten en de schouders niet omhoog worden geduwd. Voor meer tips over werkplek instelling kunt u op onze website van ErgoProfs terecht.

    4) Bellen met een hoofdtelefoon
    Iedereen belt wel eens met de telefoon geklemd tussen oor en schouder om de handen vrij te hebben. Dit kan klachten veroorzaken wanneer u dit regelmatig doet. Het levert een onnatuurlijke houding op. Het punt is dat het soms een gewoonte wordt waardoor het onbewust gebeurt.

    Belt u regelmatig? Vraag uw werkgever dan om een hoofdtelefoon. Deze zijn verkrijgbaar in allerlei variaties. Gebruikt u vaak uw mobiele telefoon? Dan kunt u daar uiteraard dezelfde oplossing voor toepassen.

    5) Plaats het beeldscherm op de juiste hoogte
    Over de hoogte van het beeldscherm heerst nog veel onduidelijkheid. In de praktijk zie ik de meest uiteenlopende varianten. Ik zie beeldschermen die zo laag staan dat het op een laptop lijkt. Ook zie ik monitoren zo hoog staan dat de gebruiker helemaal omhoog moet kijken. Er bestaat een basis regel voor advieshoogte die luidt dat de bovenkant van de monitor op ooghoogte geplaatst moet worden. Als u deze regel opvolgt heeft u in de meeste gevallen een prima beeldschermhoogte. Wilt u het echt zeker weten, let dan op de hoek van uw nek. De nek wordt het minst belast wanneer er geen knik in zit en de nekwervels dus mooi recht staan.

    Bron: Sprout.nl

    Post to Twitter