• Het Nieuwe Werken; wat de werkgever vaak over het hoofd ziet!

    Datum: 2011.07.21 | Categoriën: Voor werkgevers | Tags:

    Het Nieuwe Werken; dit klinkt voor veel werkgevers als muziek in de oren. Kosten besparen en meer gemotiveerde medewerkers. Het Nieuwe werken is hot!

    Wat is het Nieuwe werken nou eigenlijk? Hiermee wordt gerefereerd naar plaats- en tijdsonafhankelijk werken. De medewerker hoeft niet meer op kantoor aanwezig te zijn om zijn werkzaamheden te verrichten. Ook kan het zijn dat er niet per se op gezette tijden gewerkt hoeft te worden. Voor beide situaties geldt natuurlijk dat de werktaken dit moeten toestaan. Daarom zijn niet alle functies even geschikt voor het Nieuwe Werken.

    Het kantoor zal niet in zijn geheel verdwijnen. Dit blijft een plaats om collega’s te ontmoeten, besprekingen te houden of gewoon een dagje te werken. Echter zal het kantoor wel anders worden ingericht. Flexibele en minder werkplekken zijn kenmerkend. Tenslotte is niet iedereen tegelijk op kantoor.

    Voordelen voor de werkgever

    • Minder werkplekken
    • Besparing op het gebied van kantoorruimte en energiekosten
    • Behoudt van personeel

    Voordelen voor de werknemer

    • Veel vertrouwen van de werkgever
    • Gebruik van moderne technologie
    • Vrijheid en flexibiliteit
    • Beter balans tussen werk en privé

    Er zijn een aantal belangrijke aandachtpunten om er voor te zorgen dat het Nieuwe Werken ook echt zijn vruchten afwerpt.

    Resultaat gericht managen
    Het management zal meer moeten sturen op resultaat (output) en niet meer op aanwezigheid. Dit vereist een andere stijl van managen. Vertrouwen speelt hierbij een grote rol. Ook is niet iedere functie even geschikt voor het Nieuwe Werken. Sommige afdelingen zullen wellicht altijd in-company blijven.

    Mobiel werken
    Zorg ervoor dat de medewerker alle middelen heeft om zijn werk vanuit huis of een andere werkplek te verrichten. Dit strekt verder dan een laptop en telefoon verschaffen. De medeweker moet in staat geteld worden door de werkgever een ergonomische werkplek te creëren. Het meubilair dat op de thuiswerkplek gebruikt wordt moet aan dezelfde eisen voldoen als de kantoorwerkplek. Een instelbare bureaustoel en werkblad maken hier uiteraard onderdeel vanuit. Echter strekt de verantwoordelijkheid van de werkgever verder dan dat. Ook dient hij er op toe te zien dat de werkplek correct gebruikt wordt. Een werkplekonderzoek op de thuiswerkplek is hierin de beste oplossing. Vervolgens dient de werkgever schriftelijke afspraken te maken met de werknemer over het gebruik van deze werkplek.

    Dit laatste wordt vaak over het hoofd gezien. Soms met ver strekkende gevolgen. Als de werknemer de thuiswerkplek niet gebruikt, maar op de bank werkt, RSI klachten ontwikkeld en de werkgever hiervoor aansprakelijks stelt, trekt de werkgever nog altijd aan het kortste eind. Vandaar dat ik niet vaak genoeg kan benadrukken dat de werkgever deze laatste stap naar het Nieuwe Werken zorgvuldig toepast.

    Bron: sprout.nl

    Post to Twitter