• Belangrijker nog is het werkplekadvies!

    Datum: 2011.04.18 | Categoriën: Voor werkgevers | Tags:

    Ik lees op Nu.nl dat uit onderzoek van Fellows blijkt dat 54% van de werkende Nederlander pijnklachten heeft gehad vanwege een niet ergonomische werkplek. Ik vraag me dan onmiddellijk af of het de werkplek is die niet ergonomisch is of dat de ergonomische werkplek niet ergonomisch verantwoord gebruikt wordt. Mijn ervaring als werkplekadviseur is dat er vandaag de dag inderdaad nog veel werkplekken niet aan de hedendaagse richtlijnen en wetgeving voldoen. Echter komt het veel vaker voor dat de werkplek is uitgerust met alle juiste middelen, maar  er geen gebruik gemaakt wordt van de instellingsmogelijkheden waarover het beschikt. De gemiddelde medewerkers beperkt zich tot het instellen van de hoogte van de stoel. En daar blijft het dan bij. En dan wordt de hoogte vaak ook nog aangepast aan de hoogte van het bureau, niet aan het postuur van de medewerker zelf. Zo blijft een medewerker zich, onbedoeld, aanpassen aan de werkplek in plaats van dat de werkplek aan de medewerker wordt aangepast. Omgekeerde wereld dus.

    Je kan dus als werkgever zwaar investeren in een ergonomische werkplek en deze investering volledig te niet doen door niet te investeren in het bijbehorende advies. We hebben het hier over werkplekadvies of ook wel werkplekonderzoek genaamd. Het gaat hier om een belangrijk stuk kennisoverdracht. Hoe gebruik je zo’n ergonomische stoel nou eigenlijk? Waar moet je op letten bij het instellen van de hoogte van de zitting of armleggers? En dan dient men zich niet alleen tot de regeltjes te beperken, maar ook te kijken naar de medewerker als individu. Hoe is zijn houding en wat is hier de aanleiding van? Hoe kunnen we de werkplek dusdanig aanpassen dat het een ontlastende en prettige houding stimuleert?

    Met andere woorden, een verkeerd ingestelde bureaustoel brengt net zoveel risico’s met zich mee als een niet ergonomische bureaustoel! Het is dus en-en, niet of-of.

    Post to Twitter